Saltar al contingut Saltar a la navegació Saltar a la cerca

Portal toolbar

Notícies

La locomotora del Carrilet de Salou es declararà Bé Cultural d’Interès Nacional

divendres 10 desembre 2021

L’alcalde de Salou, Pere Granados, ha manifestat que 'reforça el valor patrimonial de Salou, posant l’accent en una peça que forma part del conjunt històric de l’antiga estació del carrilet Salou-Reus, i que el nostre municipi ja té catalogat com a bé d’interès local'   

La Direcció General del Patrimoni Cultural de la Generalitat ha emès un informe favorable a la incoació de l’expedient per declarar Bé Cultural d’Interès Nacional (BCIN), la locomotora de vapor 020T RS 3 anomenada Prim, que és una de les primeres locomotores de la línia Salou-Reus, i que es troba exposada a la plaça del Carrilet, juntament amb un vagó, també del segle XIX.

L’Ajuntament de Salou ja té catalogats i protegits el conjunt de l’antiga estació del Carrilet, que consta de l’edifici de l’estació, un tinglado de mercaderies, i un tram de l’antiga via, amb canvi d’agulles. 

Segons l’alcalde, aquesta declaració suposa “un nou pas endavant en l’impuls per recuperar i divulgar la historia de Salou, ja que, des de l’Ajuntament, estem treballant per posar en valor i protegir tots aquells elements i espais que conformen el patrimoni històric i cultural del municipi". En aquest sentit, remarcava el projecte “Un passeig per la historia de Salou”, que ha dividit en èpoques, desde la prehistòria a l’actualitat, encarregant la seva recerca i estudi a experts en la materia, i museïtzant aquells espais de referència. 

Aquesta màquina, la data de construcció de la qual és l’any 1886, va ser fabricada per The Falcon Engine Car Works Co. Ltd. (Loughborugh, Anglaterra). La línia Reus-Salou, coneguda com el Carrilet de Reus a Salou, era una línia de ferrocarril que unia les ciutats de Reus i Salou. La línia va ser construïda i explotada per la Companyia Reusenca de Tramvies (o Societat del Tramvia Econòmic de Reus a Salou) entre 1887 i 1975. La línia de 8,2 km era de via estreta i el trajecte tenia una durada de 20 minuts. El transport de mercaderies es va compatibilitzar amb el transport de viatgers. El Carrilet va ser el primer transport cap a la platja a principis del segle XX i es va popularitzar molt entre aquelles persones que la visitaven quan encara el turisme estranger era incipient. 

També, des de l’Ajuntament, s’encarregaran estudis sobre els valors geològics, naturals i paisatgístics del Cap Salou, així com de la flora i fauna marina del litoral salouenc.

L’alcalde també remarcava la importancia de “recuperar i protegir el patrimoni local, perquè esdevé essencial per crear més diversitat i nous productes turístics complementaris amb capacitat d’atraure nous segments i ajudar a desestacionalitzar la temporada”.   

 

Darreres proteccions municipals

En aquest sentit, fa uns mesos, el Plenari municipal de Salou va iniciar el procediment per a la declaració de béns culturals d'interès local d'un conjunt d’estructures de defensa de la Guerra Civil. Estem parlant dels nius de metralladores de la Punta del Cavall i de la Punta del Po-Roig; la Bateria de la Costa de La Glorieta i La Talaia; i el camí empedrat de subministrament de la Bateria de la Costa, secció est (La Talaia) i secció oest (La Glorieta).

 

Document Actions