Salou renova l’acord per mantenir el pis d’urgència de suport a dones víctimes de violència masclista
dijous 24 març 2016
Cinc administracions han renovat l’acord, per a aquest exercici 2016, que permet mantenir el pis d’urgència per a dones víctimes de la violència masclista, un recurs compartit, a iniciativa del Consell Comarcal del Baix Camp, per donar suport a les dones que pateixen violència i als seus fills i filles.
L’acord l’han signat Joaquim Calatayud, president del Consell Comarcal del Baix Camp; Joan Carles Garcia, president del Consell Comarcal del Priorat; Josep Pijoan Farré president del Consell Comarcal de la Conca de Barberà; Josep Ruiz, conseller comarcal del Consell Comarcal de l'Alt Camp; i la regidora de Salou, Estela Baeza. La Fundació Privada d'Assistència i Gestió Integral (AGI) és l'entitat encarregada del manteniment del pis i de l'atenció a les dones acollides i als seus fills i filles. Per la seva banda, l’Ajuntament de Reus comparteix el mateix pis d’urgència i els mateixos criteris econòmics de manteniment del pis però ha signat un acord individual amb la Fundació AGI.
Amb el pis d'urgències, les diferents administracions poden oferir acolliment temporal amb garanties de seguretat i suport psicosocial, a aquelles dones i els seus fills i filles que es troben en situació de risc per haver patit violència masclista, fins que es trobi un recurs adient de llarga estada o bé, retornin al domicili com a família monoparental.
Es tracta d'un recurs de caràcter temporal per a un termini de 15 a 20 dies naturals (aproximadament), mentre des de serveis socials del territori de l'usuària es busca un recurs, com per exemple una plaça de llarga estada als Serveis d'Acollida Residencial de la Generalitat, o la possibilitat d'anar a viure amb un familiar.
Memòria d’activitat 2015
Durant el 2015 han accedit al pis d'Urgències gestionat de la Fundació AGI un total de 8 dones, i un total de 6 infants, 3 dels quals nadons. La durada mitjana de les estades ha estat de 15 dies que en total sumen 118 dies d'ocupació del pis. En comparació a l'any 2014, l'any 2015 han ingressat menys dones al pis (11 l’any 2015) però s'ha incrementat en 5 dies més el total d'ocupació del pis, que va ser de 113 dies en 2015.
Les derivacions de les dones al pis s'han fet des dels Serveis Socials d'Atenció Primària, la Policia Local, els Mossos d'Esquadra i les Oficines d'Atenció a la Víctima.
De les dones ateses destaca que:
- el 62,5% són estrangeres,
- l'edat oscil·la entre els 20 i els 51 anys,
- el 75 % eren casades, el 12 % solteres, i el 13 % separades
- el 25% de les dones ateses no tenen estudis i un 63 % tenen estudis primaris.
Pel que fa al tipus de maltractament que han patit les usuàries del pis:
- un 75 % manifesta haver patit maltractaments del tipus psíquic, físic, sexual i econòmic
- Un 12 % de les usuàries manifesta haver patit maltractaments del tipus psicològic, físic i econòmic
- un 13 % ha patit maltractaments psicològic i físic
Pel que fa a la sortida del pis:
- un 12 % ha retornat al seu país d’origen
- un 13 % ha anat a una casa d’acollida de la Generalitat
- un 25 % ha anat a casa de familiars
- un 25 % ha anat a casa d’amics
- un 13 % ha anat a un pis de suport
- una dona va ser expulsada del pis per no complir amb la normativa que el regula
En un gran nombre de casos les dones i els seus fills i filles que es veuen obligats a abandonar el domicili i buscar ajuda ho fan després de molt temps d'haver amagat i silenciat el seu sofriment.
Es pot constatar que en la majoria de casos aquest silenci respon, d'una banda, a la por d'elles al rebuig i no acceptació i incomprensió social i familiar, i d'una altra, al fort sentiment de culpa i manca de confiança i seguretat personal producte de tots els anys de maltractaments.
Des del pis d'urgències també s'ha realitzat una tasca d'acompanyament a les dones i als seus fills i filles durant els caps de setmana i nits als diferents jutjats i/o hospitals a on ha estat necessari acudir, ja que la majoria d'elles no han tingut cap suport familiar ni social.
Conveni 2016
Per a aquest any 2016, el manteniment d'aquest recurs té un cost màxim de 12.083,07 euros, que es distribueix proporcionalment entre les diferents administracions d’acord amb una part fixa de 1.000 euros i un import ponderat pel número de dones de cada territori. D’acord amb aquests criteris, les diferents administracions han d’assumir els següents imports:
Entitat |
Import lineal + ponderació a pagar per cada administració l'any 2016 |
Consell Comarcal del Baix Camp |
3.879,23 € |
Consell Comarcal de la Conca de Barberà |
2.147,01 € |
Consell Comarcal de l'Alt Camp |
2.107,21 € |
Consell Comarcal del Priorat |
1.517,45 € |
Ajuntament de Salou |
2.432,17 € |
Total |
12.083,07 € |
A més, s'ha establert un preu per estada que s'incrementa per a cada administració segons l'ús que en faci del recurs. Aquest preu és de 48,25 euros per dia d'estada d'una unitat familiar, i amb 60,81 euros per dia d'estada d'una unitat familiar amb més de 2 fills/es.