Saltar al contingut Saltar a la navegació Saltar a la cerca

Portal toolbar

LA NOSTRA GENT

Teresa Villagrán, presidenta de la Colla de Gegants: ‘Sento molt Salou, el porto a dins’

Prova
Teresa Villagrán, a la imatge

dilluns 26 d'octubre 2026

Maria Teresa Villagrán González transmet la serenor i la saviesa d’una dona amb experiència i, alhora, conserva la il·lusió de qui continua descobrint coses noves. Va arribar a Salou a mitjans dels anys noranta per motius familiars.

Sempre que veia desfilar els gegants de Salou pensava que, algun dia, ella també podria ser una de les persones que els porten i que fan possible que aquests elements tan estimats de la cultura popular surtin al carrer.

Actualment, és la presidenta de la Colla de Gegants de Salou - Associació Cultural Gegants de Salou. La seva implicació amb la cultura tradicional i amb la vida associativa del municipi l’ha portat, enguany, a ser l’escollida per pronunciar el pregó de la Festa del 30 d’Octubre.

 

Maria Teresa, quants anys fa que formes part de la Colla de Gegants de Salou?

Ja fa quatre anys. Vaig entrar-hi perquè tenia una amiga que en formava part i li vaig preguntar què havia de fer per apuntar-m’hi. Ella em va recomanar que parlés amb el regidor de Cultura, que en aquell moment era el Xavi Montalà. I així és com vaig començar a participar en les cercaviles de Salou.

I quan vas portar un gegant per primera vegada?

Va ser una mica per casualitat. Un dia, una portadora de la Gralleta, la gegantona que toca la gralla, es va marejar i en aquell moment no hi havia ningú més que la pogués portar. Així que em vaig posar sota la geganta. Em tremolaven les cames, però ho vaig fer! Ja era portadora! Vaig passar de ser acompanyant a portadora de la colla.

Déu-n’hi-do! I quant pesa la Gralleta?

Pesa 19 quilos. Després també vaig provar el Pepot, el gegant manotes, però aquest em fa molt de respecte perquè té molt de balanceig. Per això intento portar-lo ben recte.

Quants gegants hi ha a Salou i com es diuen?

Tenim el Pepot, la Nena, el Rei Jaume I, la Reina Violant d’Hongria, els pescadors Ramon i Maria del Mar, la Gralleta, el Pantabrut i el Xaloc, que és un element de foc.

Quants membres té actualment la colla?

Som una quarantena d’integrants. El més petit té quatre anys i el més gran, 65. Hi ha gent de totes les edats.

Com ha evolucionat la colla durant aquests anys?

La colla ha crescut molt! Quan vaig assumir la responsabilitat de la presidència vaig començar a aportar noves idees. Hi ha gent que se’ns apropa per preguntar com pot formar-ne part i nosaltres els convidem a fer una primera sortida perquè ho provin i vegin si els agrada.
També anem a les escoles perquè els nens i les nenes coneguin de prop els gegants. Hi portem el Pepot, la Gralleta i el Pantabrut i deixem que els més petits també visquin l’experiència de portar-los.

Què representa per a tu la Colla de Gegants de Salou?

És cultura, és tradició… Ho fem tot pel poble. La majoria dels membres de la colla són de Salou, però també tenim gent de Vic, Barcelona, Cambrils o Tarragona.
Jo no seria ningú sense els membres de la colla. Sento una gratitud enorme cap a tots ells. Formar part de la colla és formar part d’una gran família.

Quins records especials guardes d’aquests quatre anys?

Recordo especialment la primera actuació que vam organitzar, ara fa tres anys, perquè vam aconseguir treure tots els gegants al carrer. Va suposar un gran esforç. Fins i tot vam buscar gent de fora que ens ajudés, però finalment va ser tot un èxit.

I algun altre moment o fita que t’hagi fet especial il·lusió?

Hem restaurat els pescadors, el Ramon i la Maria del Mar, i també hem arreglat diferents vestits, especialment el de la Gralleta. Ella va vestida com els membres de la colla, amb la camisa de ratlles, la faixa i la faldilla negra, i porta també una polsera amb els colors de Salou.

I teniu algun projecte de futur que ja es pugui explicar?

Sí. Tenim prevista la restauració dels reis, el rei Jaume I i la reina Violant.

I ara arriba un moment molt especial. Què representa per a tu haver estat escollida pregonera de la Festa del 30 d’Octubre?

Doncs molta emoció, orgull i una mica de nervis... Sento molt Salou. Salou es porta a dins.

Document Actions