L’Ajuntament de Salou congela els impostos i presenta mesures contra la crisi
dimarts 05 octubre 2010
L’alcalde de Salou, Pere Granados, juntament amb el regidor de Gestió Econòmica, Jesús Barragán, han presentat avui en roda de premsa el conjunt de mesures fiscals que s’aprovaran demà al Ple Ordinari de l’Ajuntament de Salou per tal de fomentar l’estalvi i ajudar a les famílies i ciutadans a afrontar l’actual situació econòmica. A la roda de premsa també han estat presents el regidor de Promoció Econòmica, Marc Montagut i el regidor de Turisme, Alberto del Hierro.
L’Ajuntament de Salou congelarà, per primer cop a la història del Consistori, els impostos municipals tal i com s’establirà a les ordenances fiscals que s’aprovaran demà al Ple Ordinari per l’any 2011. L’Ajuntament aplicarà una política d’austeritat econòmica amb bonificacions i exempcions a favor de les persones i les empreses. El conjunt de bonificacions també busquen motivar la creació d’empreses i nous llocs de treball de caràcter indefinit.
L’alcalde de Salou, Pere Granados, ha destacat que “considerem que en un període de crisi econòmica com l’actual, amb destrucció de llocs de treball i amb pujades d’impostos per part dels governs espanyol i català, que graven el consum (com ara l’IVA), aquest govern local de Salou opta per no pujar més la pressió fiscal sobre les famílies i les empreses de la ciutat i, per responsabilitat, decideix un increment 0 d’impostos i taxes municipals”.
El regidor de Gestió Econòmica, Jesús Barragán ha manifestat que “aquestes ordenances fiscals son una manifestació clara de la sensibilitat i la voluntat del govern municipal davant l’actual crisi, amb respostes responsables que ajuden a les economies familiars i empresarials” i ha afegit que “ son unes ordenances que comporten un nivell important d’austeritat en la despesa pública al limitar i restringir la càrrega fiscal”. Barragán ha dit que “congelar impostos comportarà ingressar menys i això obliga a un pla d’austeritat pressupostaria per aquest 2011, tenint en compte els principis de racionalitat, eficàcia i suficiència d’aquelles despeses necessàries pel benestar del ciutadà i que no suposin una baixada de qualitat en la prestació dels serveis municipals. Això vol dir que caldrà reconsiderar prioritats i redistribuir despeses del 2010”.
Les ordenances 2011 s’han definit com:
a)Austeres: L’Ajuntament no aplica cap pujada en els impostos i taxes, ni tan sols l’IPC. Per aquest exercici de 2011, malgrat es preveu un increment de l´IPC entre un 1,8% al 2%, el Govern actual ha decidit no incrementar la carrega fiscal als contribuents, ajudant així a les seves economies domèstiques.
Des d’una perspectiva econòmica aquesta congelació comporta un benefici pel ciutadà; ja que si la inflació puja al voltant d’un 2% i la carrega fiscal es congela, guanya en dos punts el seu poder adquisitiu.
b) socials: S’apliquen noves bonificacions i exempcions, i es mantenen les ja existents, que en el seu conjunt comportem un benefici per a les famílies i persones en tots aquells serveis municipals.
c) de foment del creixement econòmic i creació de llocs de treball. Ja sigui en els impostos com IAE, o les taxes vinculades en el sectors econòmics i empresarials, s’apliquen també una bateria de bonificacions i exempcions que tenen la finalitat d’amortir l`impacte de la crisi econòmica tot aplicant polítiques fiscals que incentiven el creixement i la creació de nous llocs de treball.
El regidor de Gestió Econòmica ha defensat que “són unes ordenances que s’ajusten a la capacitat econòmica i contributiva dels ciutadans i famílies donada la situació actual de crisis econòmica”. En definitiva, l’alcalde de Salou ha explicat que la finalitat de l’actual equip de govern amb aquestes noves ordenances és “fer una política fiscal responsable i adaptada als moments de crisi econòmica i de greu pèrdua de llocs de treball; ajudant d’aquesta forma tant a les butxaques dels ciutadans a tenir més poder adquisitiu, com a les empreses a tenir més liquiditat per invertir, com a les persones amb rendes limitades per situacions de treball precari, desocupació o pensions baixes. Per tant aportem el nostre gra de sorra en la reactivació de l’economia i el foment de l’ocupació
Exemples de les mesures presentades
Entre les mesures que es contemplen, es destaquen alguns punts:
En relació a l’Impost sobre béns immobles (IBI), les famílies nombroses tindran diferents descomptes segons el valor cadastral del seu immoble.
En relació a l’impost sobre vehicles de tracció mecànica, aquells amb motor elèctric o que consumeixen combustibles (GLP, GNL o GNC), o amb tecnologia tipus híbrida – gasolina/elèctric o dièsel/elèctric – gaudiran d’una bonificació del 50%.
Pel que fa a l’impost sobre construccions, instal·lació i obres, s’aplicarà una bonificació de fins un 50% de l’impost per la construcció d’habitatges de protecció oficial.
D’altra banda, com a mesures per a fomentar la creació de llocs de treball i l’activitat econòmica, s’aprovarà una ordenança fiscal que bonificarà la creació de nous llocs de treball de caràcter indefinit sobre l’impost d’activitats econòmiques reduint-lo fins un 50% per aquelles societats que creïn llocs estables per mitjà de la borsa de treball gestionada per l’Ajuntament. Es manté igualment en aquesta ordenança, l’exempció de pagament de la quota de l’IAE els dos primers anys de l’inici de l’activitat sobre les persones jurídiques i les persones físiques es troben exemptes.
En relació a la taxa per expedir documents administratius i amb l’objectiu de potenciar el sistema d’administració oberta també s’aplicaran bonificacions si els ciutadans fan servir els mitjans electrònics.
La taxa per obertura d’activitats i instal·lacions també contemplarà noves bonificicacions segons les característiques de les empreses. Així, per exemple, es bonificarà en un 50% els traspassos d’activitat i en un 75% els traspassos de llicències atorgades per jubilació.
Les famílies nombroses que tinguin tres o més fills, menors de 21 anys, se’ls aplicarà la tarifa de subministrament del preu mínim si superen els 15m3/trimestrals primers que consumeixin.
També hi haurà bonificacions i algunes exempcions fiscals en matèria de formació a l’Escola de Música, l’Escola d’adults i el Dofí Màgic així com en Transport Escolar, Piscina Municipal etc.
Assumptes de gestió del territori i medi ambient
Al Ple Ordinari de demà també tindran lloc les aprovacions de diferents assumptes de gestió del territori. Entre d’altres, la ratificació del decret d’alcaldia pel que es presentaran al·legacions davant el Departament de Política Territorial i Obres Públiques sobre l’aprovació inicial del pla director ubanístic de l’àmbit del camp de Tarragona.
Igualment, s’aprovarà la modificació puntual de dos articles del POUM per tal de poder regular els requisits tècnics que permetran que les pensions es reconverteixin en hotels. Igualment, els requisits que s’hauran de complir per permetre als establiments hotelers realitzar obres de rehabilitació i millora sempre que no afectin al conjunt urbanístic “que tinguin la finalitat d’incrementar la qualitat del servei que ofereixen aquests hotels” ha explicat el regidor d’Urbanisme, Marc Montagut.