Saltar al contingut Saltar a la navegació Saltar a la cerca

Portal toolbar

Notícies

L’Eix Cívic de Salou pren forma

La UPC finalitza el primer estudi urbà per a la modificació del POUM que inclou recomanacions per a la millora de la zona

dimarts 30 novembre 2010

L'Ajuntament de Salou ja ha rebut la primera diagnosi urbana per tal d’ordenar l’Eix Cívic. L’estudi, dut a terme per la UPC, és fruit del conveni de col·laboració signat el passat més de juny per a la realització conjunta de l’anàlisi urbana en l’àmbit del Pla de Millora Urbana 01 de Salou. En un segon moment, està previst que la UPC abordi el projecte de desenvolupament de l’avinguda que ocupa l’actual traçat ferroviari.

El Pla d’Ordenació Urbana Municipal vigent preveu construir un nou vial en forma de passeig de més de 2 quilòmetres de longitud i 5 hectàrees de superfície, en l’actual traçat de la via del tren. Aquesta nova avinguda vertebrarà una nova configuració urbana i articularà millor el teixit urbà de Salou; creant una gran via interna de  comunicació que connectarà amb la futura estació Salou–Port Aventura, ha assegurat l’alcalde, Pere Granados. “Territorialment obrirà un nou canal de relació amb el municipi de Cambrils per la banda de Vilafortuny, seguint el traçat del ferrocarril”, ha dit.

Una nova diagonal
En aquest estudi es reflecteix la diversitat de l’espai existent en els terrenys ferroviaris ja que en alguns punts pot ser de 28 metres (a ponent de l’estació); de 62 metres a l’alçada de la Torre Vella i de poc menys de 10 metres a l’alçada del carrer Pont dels Estanyets. L’estudi fa la següent proposta que: “el fragment central entorn de l’estació es definirà com un gran espai públic caracteritzat per una cruïlla del sentit longitudinal paral·lel al mar i la nova diagonal Torre Vella-carrers del nucli antic (fins a l’església de Santa Maria)”. Es recomana construir  un “edifici pont singular ajagut per a usos públics en substitució del centre Dofí Màgic i també caracteritzar el lloc de la cruïlla amb un potent signe d’orientació visible a distància”. L’estudi continua dient que “aquest gran espai públic hauria de concentrar la polaritat dels intercanvis de vianants amb altres transports (taxi, bus, tram, accés per a l’aparcament subterrani de 500 vehicles). Per tant, segons el regidor d’Urbanisme, Marc Montagut “es tracta de definir un nou eix central aprofitant l’espai que quedarà disponible al voltant de la Torre Vella  i creant una nova façana comercial entre Barenys i nucli antic”. En aquest sentit, es recomana crear la figura d’un gran round about elíptic sobre el qual girar i distribuir els moviments a la vertical de l’eix troncal de l’avinguda Pau Casals i tangent a l’àrea de vianants del casc antic.

Potenciar els jardins
L’estudi de la UPC també aporta idees com ara que “al segment entre el mercat municipal i el carrer del Cèsar els pins i la vegetació arbustiva a prop del ferrocarril siguin objecte de protecció i ajudin a caracteritzar el tram per contrast”. La proposta acadèmica també apunta la necessitat de crear 2+1 carrils de vehicles a més del que es reservaria pel tramvia. Aquesta solució podria comptar amb el carril central com a via de reserva pels girs a l’esquerra. L’anàlisi urbana d’ordenació del POUM manté una reserva pel tramvia que discorreria per la part de muntanya i que “evitaria d’aquesta manera interferències tant amb la nova façana comercial entre Barenys i el nucli antic com amb la nova diagonal pel centre que bascula sobre els carrers del nucli antic també a la banda de mar.

Cal recordar que el conveni de col·laboració estableix que la UPC organitzarà els recursos necessaris i s’encarregarà de la direcció i la coordinació del treball, mentre que l’Ajuntament de Salou es compromet a facilitar el suport documental i informatiu necessari a l’equip de treball de la Universitat.

Galeria d'imatges

planol_tranvia_copia.jpg

Document Actions